Często jesteśmy pytani jak ma wyglądać konkursowa prezentacja. Przebieg występu uczestnika podczas Konkursu „Piano e Forte” wbrew pozorom nie różni się znacznie od występów podczas innych konkursów pianistycznych.
Różnica polega na tym, że zamiast konkursowego speakera Uczestnik przed zagraniem utworu przedstawia się i zapowiada wykonywany utwór samodzielnie. W najmłodszych kategoriach wiekowych tzw. omówienie utworu zwykle ogranicza się do zapowiedzi kompozytora oraz tytułu utworu. Niektórzy Uczestnicy (bardziej nieśmiali lub preferujący inny sposób artystycznej ekspresji) zamiast omówienia przynoszą wykonane wcześniej prace plastyczne, które ilustrują przebieg utworu. I tak powstała już mała konkursowa galeria.
Krakowiak Kazimierza Serockiego
Un tour de manivelle Jeana Claude Soldano
Fiesta Williama Gillocka
Psotny kotek Andrzeja Hundziaka
Legenda o źródełku przy murach miejskich Ludmiły Bas
Samodzielna zapowiedź ma na celu zwiększenie świadomości dotyczącej wykonywanego repertuaru, a także ma służyć nawiązaniu bezpośredniego kontaktu z publicznością oraz Jury.
Podczas występu Uczestnicy wykonują jeden utwór. Dobór repertuaru zależy wyłącznie od Uczestnika i prowadzącego Nauczyciela. Wykonywany utwór musi oczywiście spełniać wymagania programowe dla Szkół Muzycznych I i II stopnia oraz OSM. Powyższe rysunki ilustrują jakie utwory były wykonywane podczas poprzednich edycji Konkursu w młodszych kategoriach wiekowych.
Po wykonaniu utworu Jury prosi o zaprezentowanie zadań z praktyk wykonawczych odrębnych dla każdej kategorii wiekowej (które są wcześniej opublikowane na stronie internetowej Konkursu) np. najmłodsi Uczestnicy pytani są o wyjaśnienie własnymi słowami zasady funkcjonowania prawego i lewego pedału (wyjaśnienie tego zadania także jest wcześniej opublikowane na stronie internetowej Konkursu). W tej części wywiązuje się pomiędzy Uczestnikiem a Jury dialog, który także pokazuje osobowość, a niejednokrotnie duże poczucie humoru młodych pianistów. Na tym kończy się prezentacja sceniczna i etap praktyczny Konkursu.
Już poza sceną, po przesłuchaniu wszystkich Uczestników w danej kategorii odbywa się 15-minutowa część teoretyczna. Uczestnicy (wszyscy z danej kategorii) rozpoznają trzy utwory z podanego wcześniej (także opublikowanego na stronie internetowej Konkursu) Kanonu utworów fortepianowych do słuchania. W najmłodszej kategorii Uczestnicy nie muszą niczego pisać, jedynie przyporządkować kolejność do podanych na kartach utworów. Pani przeprowadzająca część słuchową i teoretyczną wszystko szczegółowo wyjaśnia każdemu Uczestnikowi także wszystkie wątpliwości znikają błyskawicznie. Po części słuchowej Uczestnicy rozwiązują test składający się z 10 pytań jednokrotnego wyboru. Brzmi to być może bardzo poważnie, ale wbrew pozorom ta część nie jest ani trudna ani wymagająca, gdyż wszystkie pytania, które mogą się pojawić na teście są wcześniej wraz z odpowiedziami opublikowane na stronie internetowej Konkursu. Dzięki temu Uczestnicy mogą się do części teoretycznej przygotować samodzielnie i na etapie przygotowania do Konkursu mogą poznać szczegółowe zagadnienia dotyczące historii i budowy fortepianu. (Co roku tydzień przed Konkursem (w tym roku w dniu 28 lutego 2020 r., godz. 16.00 Aula ZSM w Wieliczce, ul. Dembowskiego 2) odbywają się Warsztaty prowadzone przez Kierownika Pracowni Stroicieli Akademii Muzycznej w Krakowie mgr Zenona Kulika oraz Nauczycieli Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce. Istnieje możliwość konsultacji przed Konkursem, a także otrzymania zaświadczenia o udziale w Warsztatach.)
Część teoretyczna, chociaż w Regulaminie zapisana jako pierwsza jest końcowym etapem uczestnictwa w Konkursie. Zatem w praktyce układ chronologiczny poszczególnych etapów konkursowych jest odwrotny do tego podanego w Regulaminie (który konstruowany jest od teorii do praktyki).
Najważniejsze jest bowiem wykonanie utworu oraz realizacja zadań z praktyk wykonawczych (w Regulaminie jest to część trzecia, a w praktyce pierwszy etap uczestnictwa w Konkursie), dopiero po prezentacji scenicznej następuje regulaminowa część druga - słuchowa (drugi etap uczestnictwa w Konkursie) oraz regulaminowa część pierwsza - test teoretyczny (trzeci etap uczestnictwa w Konkursie).
Konkursowa praktyka poprzednich edycji pokazuje, że w pierwszej kategorii (Uczniowie klas I cyklu sześcioletniego i czteroletniego oraz OSM - Fortepian Główny) nagradzani są wszyscy Uczestnicy. Jest to zgodne z ideą Konkursu, który ma na celu inspirowanie do poznawania tajników fortepianowego instrumentu oraz motywowanie do świadomego ćwiczenia i poznawania fortepianowego repertuaru. Zapraszamy gorąco także najmłodszych pianistów oraz Uczniów klas Fortepianu Dodatkowego i Obowiązkowego!