Festiwal tradycyjnie zainauguruje Koncert Piano e Forte. W części pierwszej (27 lutego 2023, godz. 17.30, Sala Gotycka, Zamek Żupny w Wieliczce) wystąpi Zespół Instrumentów Dętych ZSM w Wieliczce, w którego wykonaniu usłyszymy m. in.: Fanfarę na motywach z Sonaty Pian’e Forte Giovanniego Gabrieliego.

Przygotowanie Zespołu oraz opracowania utworów: Paweł Gajewski - trąbka, Arkadiusz Bała - puzon.
Koncert stanowi uroczystą inaugurację Festiwalu, podczas której publiczność będzie miała okazję poznać bliżej nie tylko program tegorocznego projektu Piano e Forte, ale także historię Zamku Żupnego oraz niezwykle cenne eksponaty będące w posiadaniu Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka, m. in.: Księgę z autografem Fryderyka Chopina, upamiętniającym wizytę kompozytora w lipcu 1829 roku w Wieliczce, która zostanie wystawiona na czas Koncertu z okazji inauguracji VI Festiwalu i Konkursu Pianistycznego Piano e Forte 2023 odbywającym się w tygodniu urodzinowym największego polskiego pianisty i kompozytora.

 

 

 

ELŻBIETA STEFAŃSKA urodziła się w Krakowie jako córka słynnej pianistki HALINY CZERNY-STEFAŃSKIEJ i profesora fortepianu Ludwika Stefańskiego. Już we wczesnym dzieciństwie zdradzała niezwykłą muzykalność, a gry na fortepianie uczyła się u swego ojca - profesora Akademii Muzycznej - Ludwika Stefańskiego. Studia ukończyła w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, pod kierunkiem wybitnego klawesynisty niemieckiego, profesora Hansa Pischnera z Berlina. Po uzyskaniu dyplomu swoje umiejętności wzbogacała na międzynarodowych kursach w Sienie i Weimarze, pod kierunkiem znakomitych europejskich klawesynistów, m.in. takich jak: Zuzanna Ruzickova czy Ruggiero Gerlin.

W roku 1964 otrzymała dwie pierwsze nagrody na Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi za wykonanie utworów kompozytorów epoki baroku - na fortepianie i klawesynie.

W roku 1965 została laureatką głównej nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Genewie, otrzymując równocześnie nagrodę specjalną im. Henri Ghez dla najlepszego klawesynisty konkursu.

          W następnych latach, za wybitne osiągnięcia artystyczne Trio Barokowego, została uhonorowana Nagrodą Miasta Krakowa, wraz z flecistką Barbarą Świątek i wiolonczelistą Jerzym Klockiem. "Laur Melomanów Krakowskich" otrzymała "w dowód uznania i wdzięczności za popularyzowanie pięknej muzyki".

          Uczestnicy również wielokrotnie w wielu krajowych i zagranicznych festiwalach jako solistka i kameralistka, m. in. w Hanowerze, Halle (Festiwal Haendlowski), Lipsku (Festiwal Bachowski), Shiraz (Iran), Orvieto, Interlaken (Szwajcaria), Gaming (Austria), Paryż.

           W repertuarze Elżbiety Stefańskiej znajdują się dzieła muzyki solowej i kameralnej epoki renesansu, baroku, klasycznej, jak również XX-wiecznej, w tym także muzyki kompozytorów polskich dawnych i współczesnych. Artystka w swej wieloletniej karierze muzycznej dokonała bardzo licznych nagrań radiowych i telewizyjnych, jak również płytowych dla Polskich Nagrań, Emi Elektroli, Decca, Fonit Cetra, NAXOS.

 W latach 1974-82 była solistką Radia i Telewizji.

           Elżbieta Stefańska, oprócz działalności koncertowej, brała czynny udział jako juror w konkursach muzycznych tak krajowych jak i zagranicznych. Na szczególną uwagę zasługuje I Konkurs Klawesynowy im. Wandy Landowskiej, którego była organizatorem (Kraków 1985), pełniąc równocześnie funkcję przewodniczącej jury.

W roku 1970 uczestniczyła w jury Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Monachium. W 1992 roku brała udział w jury Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Lipsku, a w 1993 w Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Warszawie. Była też jurorem w dwóch Ogólnopolskich Konkursach Gitarowych w Krakowie (w latach 1986-87). W roku 1990 jako juror uczestniczyła w Konkursie Pianistycznym w Taipei (Tajwan).

Jest profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę klawesynu. W latach 1981-90 pełniła funkcję kierownika Katedry Klawesynu i Instrumentów Dawnych.

W latach 1990-2004 na szlakach jej koncertowych podróży pojawia się wielokrotnie Japonia, Korea Południowa i Tajwan, w których to krajach odbyła liczne i znaczące w jej karierze artystycznej koncerty. Zaowocowały one wieloma nagraniami zarówno telewizyjnymi jak i radiowymi. Z okazji Roku Mozartowskiego w firmie fonograficznej Pony Canyon (Tokio) nagrała osiemnaście Sonat W. A. Mozarta (sześć płyt CD) na instrumencie -pianoforte- z czasów kompozytora. Dla tej samej firmy nagrała również liczne utwory J. S. Bacha na klawesynie, także w wersji kompaktowej.

 

Od 1991 do 2001 występowała w duecie fortepianowym ze swoją matką Haliną Czerny-Stefańską, koncertując z powodzeniem w kraju i zagranicą. Program duetu obejmował dzieła kompozytorów od epoki klasycznej do współczesnej. Razem z matką nagrała dla firmy Selene CD z tańcami polskimi od Renesansu do Chopina. Dla firmy DUX dokonała nagrania koncertów klawesynowych J. S. Bacha ze swoimi studentami. Płyta ta otrzymała nominację do nagrody „Fryderyk”.

Artystka nieustannie prowadzi bogatą działalność koncertową w kraju i zagranicą. Fascynacja tańcem barokowym i renesansowym artystki zaowocowała współpracą z baletem „Ardente Sole”, specjalizującym się w kultywowaniu tańca historycznego. Klawesynistka tworzy z tym zespołem  koncerty – spektakle tańców europejskich XVII., XVIII. i XIX. w. Artystka współpracuje również z tak znakomitymi artystami jak skrzypaczki Kaja Danczowska i Agata Sapieha.

 

W ostatnich latach otrzymała następujące nagrody:

 

1)  Nagroda Wojewody Krakowskiego w dziedzinie Kultury i Sztuki za

     rok 1998

2) Nagroda im. Ray E. & Ruth A. Robinson za doskonałe wyniki

     nauczania (rok 2000)

          3) Nagroda Stołecznego, Królewskiego Miasta Krakowa w dziedzinie

               Kultury i Sztuki za rok 2003.

                                    DYSKOGRAFIA - wybrane dzieła

1) Polskie Nagrania: utwory J. S. Bacha

                     Sonaty Scarlattiego

2) PONY CANYON: J. S. Bach, 6 Suit francuskich

  1. A. Mozart, 18 Sonat na pianoforte

3) EMI: J. S. Bach, Koncerty

  1. Penderecki: Partita

4) DUX: J. S. Bach, Koncerty

5) COSMO: Muzyka francuska, XVII i XVIII wiek

6) Castello Fandango/Recital klawesynowy

7) 8 DVD z muzyką polską francuską , niemiecką XVIII wieku nagraną dla firmy japońskiej IMC

8) NAXOS K.Penderecki m. in. Partita na klawesyn, nagroda grammy 2013rok

9) Nagroda ARS QUAERENDI z Mariko Shioya(Kato) 2015rok

10) W roku 2016 ukazała się kolejna płyta wytwórni DUX, na której wspólnie z Mariko Shioya(Kato) zarejestrowała utwory na 2 klawesyny J.S. Bacha, W.F. Bacha i W. A. Mozarta. CD otrzymało Nominację do nagrody FRYDERYKA 2018

 

 

 

-Program-

J. S. Bach
- Prelude (Fantasia) c-moll BWV 921
- Fantasie "duobus subiectis" g-moll BWV 917
- Prelude b-moll BWV 923
- Fantasie a-moll BWV 922

F. Couperin
- Les fastes de la grande et ancienne
  Mxnxstrxndxsx

C. B. Balbastre
- La D' Hericourt
- La Suzanne
- La Malesherbe

G. Ph. Händel
- Chaconne G-dur

Padre A. Soler

- Fandango

 

 

\

Joanna Ławrynowicz urodziła się w Warszawie, w rodzinie o wielopokoleniowych tradycjach muzycznych. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w czwartym roku życia u Hanny Lachertowej, ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Teresy Manasterskiej.Po studiach kontynuowała naukę u profesor Haliny Czerny-Stefańskiej, aż do chwili Jej śmierci w 2001 r.

Jest laureatką wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów pianistycznych  -  „Steinway & Sons” w Berlinie, Chopinowskiego w Darmstadt , Konkursu im. Haliny Czerny-Stefańskiej w Ajigasawa oraz Konkursu Pianistycznego „Art Livre” w Sao Paulo.

Od wielu lat prowadzi nieprzerwanie działalność koncertową, jako solistka i kameralistka na całym świecie (w Europie, Azji, obu Amerykach, Nowej Zelandii).

Ma na swoim koncie wiele prestiżowych koncertów zarówno w Polsce, jak i za granicą z towarzyszeniem znakomitych orkiestr i wybitnych dyrygentów, m.in. Christiana Badea, Mirosława Jacka Błaszczyka, Tomasza Bugaja, MassimilianoCaldi, Czesława Grabowskiego, Ulricha Grossera, Wojciecha Rodka, Janusza Przybylskiego, Wojciecha Rajskiego,  Jacka Rogali, Zygmunta Rycherta, Jerzego Salwarowskiego, Rubena Silvy, Jana Miłosza Zarzyckiego, Cheng Chau, Marcina Borowicza, Aleksieja Wasiliewa.

Jej działalność fonograficzna jest wyjątkowo bogata. Nagrała dla ActePrealable już ponad 40 albumów płytowych. Są to m.in.: komplet dzieł Fryderyka Chopina, wszystkie utwory na skrzypce i fortepian, na fortepian solo i koncert fortepianowy Romualda Twardowskiego; komplet dzieł kameralnych i koncertów fortepianowych Henryka Melcera; utwory na fortepian solo Władysława Żeleńskiego; komplet dzieł kameralnych z fortepianem Józefa Elsnera; dzieła na wiolonczelę i fortepian Zygmunta Stojowskiego. Większość zarejestrowanych przez artystkę utworów to światowe premiery fonograficzne. Jej płyty są wysoko cenione przez melomanów i krytyków muzycznych oraz zdobywają znakomite recenzje i wyróżnienia w renomowanych magazynach muzycznych na całym świecie.

Pianistka prowadzi seminaria i kursy w Polsce i za granicą, m.in. w USA (Uniwersytet w Bloomington, Indiana, Bard College w Nowym Jorku), w Chinach (Konserwatorium w Dajing Szanghaju, Wuhan, Guangdong, Hangzhou), w Japonii (Konserwatorium w Kyoto), na Litwie, we Francji (Paryż, konserwatorium Boulogne Billancourt), w Rosji (Konserwatorium w Pietrozawodsku).Była także jurorem podczas wielu konkursów krajowych i międzynarodowych w Polsce, we Włoszech,  na Ukrainie, w Chinach, w Rosji, na Litwie.

Artystka jest także autorką opracowań wykonawczych utworów fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Pianistka prowadzi działalność pedagogiczną na stanowisku profesora w klasie fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

 

Joanna Ławrynowicz is one of the greatest Polish pianists. She was born in Warsaw in the family thathadbeeninvolved in music for manygenerations . At the age of four, shestarted to learn to play the piano and herfirsteducator was Hanna Lachertowa. Shegraduated with distinction from The Fryderyk Chopin Academy of Music in Warsaw in Professor Teresa Manasterska'sclass. Aftergraduation, shecontinuedhereducation with Professor Halina Czerny-Stefańska untilherdeath in 2001.

Shehas won manyprestigiousinternational piano competitions, including The Steinway&Sons Competition for Young Pianists (Berlin 1990),The International Chopin Competition( Darmstadt 1999), The International Piano Competition of Halina Czerny-Stefańska in Ajigasawa (Japan 2000) and The International Piano Competition "Art Livre" in Sao Paulo (Brazil 2001) .

For severalyearsshehasbeengivingnumerousconcertsboth as a solo and chamberpianist. Shehasalreadyperformedworldwide ( Europe, Asia, North and SouthAmerica and New Zealand). To hercredit, therearemanyprestigiousconcerts in Poland and abroad, marked by the participation of distinguishedorchestras and outstandingconductors .

As a Polish pianist, sheisrenowned for runningaboundingphonographicactivity. Shehasalreadyrecordedmorethan 20 albums for ActePrealable, including the complete solo and chamberworks of Fryderyk Chopin (whichhasneverbeenachieved by any Polish artistbefore), allcompositions for violin and piano, solo piano compositions and piano concerto by Romuald Twardowski; the completechamberworks and piano concertos by Henryk Melcer; Władysław Żeleński's solo piano compositions and the completechamberworks of Józef Elsner and Zygmunt Stojowski. Most of the compositionsrecorded by the artisthavebecome the worldphonographicpremieres . Her albums, whichareacclaimed by the lovers of classicalmusic and highlyappreciated by musiccritics, aregettingverygoodreviews and theyhavereceiveddistinctions from the bestmusicmagazinesworldwide.

The pianistisengaged in holding courses and seminarsboth in Poland and abroad, including the USA ( Indiana University, Bloomington), China, Lithuania and France (The Boulogne BillancourtConservatory in Paris). She was one of the judgesduring The international piano competitions in Varenna (Italy) and in Luck (Ukraine).

The artisthasalsowrittennumerous piano performance instructions, published by Polish Music Publishers. Now the pianistisworking as a tutor at The Fryderyk Chopin University of Music in Warsaw, in the piano class.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hubert Rutkowski dokonał światowej premiery koncertowej odkrytego
fortepianu Chopina marki Pleyel (nr 13214) na urodziny Chopina, w dniu 1 marca
2021 roku.
Intepretacje Huberta Rutkowskiego kształtuje jego pasja do estetyki
wykonawczej starej szkoły XIX wieku. U podstaw rozwoju jego profilu
artystycznego leżą tradycje pianistyczne Fryderyka Chopina, Teodora
Lesztyckiego i ich spadkobierców, takich jak np. Karol Mikuli, Moritz Rosenthal,
Raul Koczalski czy Artur Schnabel.
W 2007 roku pianista wygrał Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w
Hanowerze. Otrzymał również wyróznienie “Medalla per Unanimitat” na
Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Marii Canals w Barcelonie (2006). W
2013 roku został odznaczony prestiżową nagrodą Berenberg-Kulturpreis w
Hamburgu.
Pianista jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, w
klasie prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn. W latach 2005-2010 odbył studia
podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie prof.
Jewgenija Koroliova.
Ważnym momentem w karierze Huberta Rutkowskiego było dokonanie nagrań
płytowych nieznanych dzieł fortepianowych Juliana Fontany, przyjaciela i ucznia
F. Chopina oraz utworów Teodora Leszetyckiego dla wytwórni Acte Préalable
(2007, 2008). W Roku Chopinowskim 2010 artysta zrealizował nagranie “Pupils
of Chopin” dla wytwórni Naxos. Od tego czasu prowadzi aktywną działalność
koncertową w większości krajów Europy, Azji, Ameryki Łacińskiej i USA.
Koncertował w ramach festiwali takich jak m.in. Schleswig Holstein Musik
Festival, Husum Klavierfestival, Ars Longa Music Festival w Moskwie, Festiwal
Mozartowski w Warszawie, Festiwal Paderewskiego w Paso Robles (USA),
Festiwal Artura Rubinsteina w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Paderewskiego
Warszawie.
Pianista występuje z renomowanymi artystami i dyrygentami, takimi jak Lilya
Zilberstein, Łukasz Borowicz, Alexei Lubimov, Severin von Eckardstein, Martin

Haselböck, Jamie Phillips.
W ostatnich latach pasją Huberta Rutkowskiego stały się fortepiany historyczne.
W roku 2013 nagrał płytę z utworami C. Debussy’ego na fortepianie Erarda
(1880), w roku 2018 ukazała się jego płyta z utworami F. Chopina na fortepianie
Pleyela (1847) dla wytwórni Piano Classics.
Hubert Rutkowski jest dyrektorem artystycznym Chopin Festival w Hamburgu,
jak również inicjatorem i dyrektorem Międzynarodowego Konkursu
Pianistycznego Teodora Leszetyckiego w Hochschule für Musik und Theater w
Hamburgu.
W kwietniu 2010 roku wygrał konkurs na stanowisko profesora Hochschule für
Musik und Theater w Hamburgu, jako jeden z najmłodszych profesorów w
Niemczech. Od tego czasu prowadzi własną klasę fortepianu. Od 2014 roku jest
kierownikiem Katedry Fortepianu tejże Uczelni.

5 marca 2023
Dworek Paderewskiego, Kąśna Dolna 17, 33-190 Ciężkowice
godz. 18.00 – Festiwal Piano e Forte – Mistrzowski Recital Kameralny na fortepianach z epoki Fryderyka Chopina oraz Ignacego Jana Paderewskiego
Ewa Biegas – sopran
Tomasz Jarosz – baryton
Marek Polański – skrzypce
Katarzyna Drogosz - fortepian historyczny
Grzegorz Biegas – fortepian
Arte dei Suonatori Kameralnie:
Ewa Golińska - skrzypce
Anna Krzyżak-Siarkowska - altówka
Kathrin Sutor - wiolonczela

Program: Chopin, Elsner, Józefowicz, Krogulski, Moniuszko, Paderewski, Witwicki

Wstęp wolny

***

Partnerzy Piano e Forte

 

 

 

 

Parafia Miłosierdzia Bożego

w Krakowie Nowy Prokocim

Organizatorzy

Współorganizatorzy

Patronat Medialny

Projekt sfinansowano ze środków Fundacji PZU

 

 

Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce
Rynek Górny 6, 32-020 Wieliczka
Tel./Fax: 012 278 31 13

Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato
ul. Lea 173/12, 30-133 Kraków
Tel.: 510 782 061