

ELŻBIETA STEFAŃSKA urodziła się w Krakowie jako córka słynnej pianistki HALINY CZERNY-STEFAŃSKIEJ i profesora fortepianu Ludwika Stefańskiego. Już we wczesnym dzieciństwie zdradzała niezwykłą muzykalność, a gry na fortepianie uczyła się u swego ojca - profesora Akademii Muzycznej - Ludwika Stefańskiego. Studia ukończyła w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, pod kierunkiem wybitnego klawesynisty niemieckiego, profesora Hansa Pischnera z Berlina. Po uzyskaniu dyplomu swoje umiejętności wzbogacała na międzynarodowych kursach w Sienie i Weimarze, pod kierunkiem znakomitych europejskich klawesynistów, m.in. takich jak: Zuzanna Ruzickova czy Ruggiero Gerlin.
W roku 1964 otrzymała dwie pierwsze nagrody na Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi za wykonanie utworów kompozytorów epoki baroku - na fortepianie i klawesynie.
W roku 1965 została laureatką głównej nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Genewie, otrzymując równocześnie nagrodę specjalną im. Henri Ghez dla najlepszego klawesynisty konkursu.
W następnych latach, za wybitne osiągnięcia artystyczne Trio Barokowego, została uhonorowana Nagrodą Miasta Krakowa, wraz z flecistką Barbarą Świątek i wiolonczelistą Jerzym Klockiem. "Laur Melomanów Krakowskich" otrzymała "w dowód uznania i wdzięczności za popularyzowanie pięknej muzyki".
Uczestnicy również wielokrotnie w wielu krajowych i zagranicznych festiwalach jako solistka i kameralistka, m. in. w Hanowerze, Halle (Festiwal Haendlowski), Lipsku (Festiwal Bachowski), Shiraz (Iran), Orvieto, Interlaken (Szwajcaria), Gaming (Austria), Paryż.
W repertuarze Elżbiety Stefańskiej znajdują się dzieła muzyki solowej i kameralnej epoki renesansu, baroku, klasycznej, jak również XX-wiecznej, w tym także muzyki kompozytorów polskich dawnych i współczesnych. Artystka w swej wieloletniej karierze muzycznej dokonała bardzo licznych nagrań radiowych i telewizyjnych, jak również płytowych dla Polskich Nagrań, Emi Elektroli, Decca, Fonit Cetra, NAXOS.
W latach 1974-82 była solistką Radia i Telewizji.
Elżbieta Stefańska, oprócz działalności koncertowej, brała czynny udział jako juror w konkursach muzycznych tak krajowych jak i zagranicznych. Na szczególną uwagę zasługuje I Konkurs Klawesynowy im. Wandy Landowskiej, którego była organizatorem (Kraków 1985), pełniąc równocześnie funkcję przewodniczącej jury.
W roku 1970 uczestniczyła w jury Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Monachium. W 1992 roku brała udział w jury Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Lipsku, a w 1993 w Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Warszawie. Była też jurorem w dwóch Ogólnopolskich Konkursach Gitarowych w Krakowie (w latach 1986-87). W roku 1990 jako juror uczestniczyła w Konkursie Pianistycznym w Taipei (Tajwan).
Jest profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę klawesynu. W latach 1981-90 pełniła funkcję kierownika Katedry Klawesynu i Instrumentów Dawnych.
W latach 1990-2004 na szlakach jej koncertowych podróży pojawia się wielokrotnie Japonia, Korea Południowa i Tajwan, w których to krajach odbyła liczne i znaczące w jej karierze artystycznej koncerty. Zaowocowały one wieloma nagraniami zarówno telewizyjnymi jak i radiowymi. Z okazji Roku Mozartowskiego w firmie fonograficznej Pony Canyon (Tokio) nagrała osiemnaście Sonat W. A. Mozarta (sześć płyt CD) na instrumencie -pianoforte- z czasów kompozytora. Dla tej samej firmy nagrała również liczne utwory J. S. Bacha na klawesynie, także w wersji kompaktowej.
Od 1991 do 2001 występowała w duecie fortepianowym ze swoją matką Haliną Czerny-Stefańską, koncertując z powodzeniem w kraju i zagranicą. Program duetu obejmował dzieła kompozytorów od epoki klasycznej do współczesnej. Razem z matką nagrała dla firmy Selene CD z tańcami polskimi od Renesansu do Chopina. Dla firmy DUX dokonała nagrania koncertów klawesynowych J. S. Bacha ze swoimi studentami. Płyta ta otrzymała nominację do nagrody „Fryderyk”.
Artystka nieustannie prowadzi bogatą działalność koncertową w kraju i zagranicą. Fascynacja tańcem barokowym i renesansowym artystki zaowocowała współpracą z baletem „Ardente Sole”, specjalizującym się w kultywowaniu tańca historycznego. Klawesynistka tworzy z tym zespołem koncerty – spektakle tańców europejskich XVII., XVIII. i XIX. w. Artystka współpracuje również z tak znakomitymi artystami jak skrzypaczki Kaja Danczowska i Agata Sapieha.
W ostatnich latach otrzymała następujące nagrody:
1) Nagroda Wojewody Krakowskiego w dziedzinie Kultury i Sztuki za
rok 1998
2) Nagroda im. Ray E. & Ruth A. Robinson za doskonałe wyniki
nauczania (rok 2000)
3) Nagroda Stołecznego, Królewskiego Miasta Krakowa w dziedzinie
Kultury i Sztuki za rok 2003.
DYSKOGRAFIA - wybrane dzieła
1) Polskie Nagrania: utwory J. S. Bacha
Sonaty Scarlattiego
2) PONY CANYON: J. S. Bach, 6 Suit francuskich
- A. Mozart, 18 Sonat na pianoforte
3) EMI: J. S. Bach, Koncerty
- Penderecki: Partita
4) DUX: J. S. Bach, Koncerty
5) COSMO: Muzyka francuska, XVII i XVIII wiek
6) Castello Fandango/Recital klawesynowy
7) 8 DVD z muzyką polską francuską , niemiecką XVIII wieku nagraną dla firmy japońskiej IMC
8) NAXOS K.Penderecki m. in. Partita na klawesyn, nagroda grammy 2013rok
9) Nagroda ARS QUAERENDI z Mariko Shioya(Kato) 2015rok
10) W roku 2016 ukazała się kolejna płyta wytwórni DUX, na której wspólnie z Mariko Shioya(Kato) zarejestrowała utwory na 2 klawesyny J.S. Bacha, W.F. Bacha i W. A. Mozarta. CD otrzymało Nominację do nagrody FRYDERYKA 2018
-Program-
J. S. Bach
- Prelude (Fantasia) c-moll BWV 921
- Fantasie "duobus subiectis" g-moll BWV 917
- Prelude b-moll BWV 923
- Fantasie a-moll BWV 922
F. Couperin
- Les fastes de la grande et ancienne
Mxnxstrxndxsx
C. B. Balbastre
- La D' Hericourt
- La Suzanne
- La Malesherbe
G. Ph. Händel
- Chaconne G-dur
Padre A. Soler
- Fandango