Część III - praktyczna. Zadania

Zadanie 1

Wyjaśnij własnymi słowami w jaki sposób należy wykonywać rytm Poloneza.


Przeczytaj radę Prof. Reginy Smendzianki:

Dwa pierwsze Polonezy g-moll i B-dur [Fryderyka Chopina], pod względem formy bliźniaczo podobne, prezentują już na początku charakterystyczną, polonezową formułę rytmiczną (tzw. rytm dobiegający: ósemka i dwie szesnastki oraz dalej – cztery ósemki). Pozwala ona – wraz z charakterystyczną formułą kadencyjną zamykającą każdą sekcję poloneza – odróżnić go od innych tańców w metrum ¾. Stosowana i w zasadzie pożądana „maniera” wykonawcza polegająca na przedłużeniu pierwszej ósemki z lekkim jej zaakcentowaniem i przyspieszeniu dwóch szesnastek, wywodzi się z nieco dłuższego, pierwszego w takcie kroku poloneza. Podobnie w akompaniamencie równych w takcie ósemek można stosować przedłużenie pierwszej. Nie należy jednak zbyt często praktykować tej „maniery” rytmicznej, a w żadnym przypadku – stosować stale.

- Regina Smendzianka / Jak grać Chopina – próba odpowiedzi

Zadanie 2

Wykonaj polonezową formułę rytmiczną z wybranego Poloneza Chopina g-moll lub B-dur.

(Klikając na tonację powyżej link skieruje Państwa do materiału nutowego dostępnego na imslp)

Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce
Rynek Górny 6, 32-020 Wieliczka
Tel./Fax: 012 278 31 13

Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato
ul. Lea 173/12, 30-133 Kraków
Tel.: 510 782 061

© 2021 Piano e Forte. All Rights Reserved. Designed By MartAtelier